torsdag 3. september 2009

Vigrid, Valg 09

I dag hadde vi valgdebatt på skolen min. Blandt politikerne som deltok var det blant annet en representant fra partiet Vigrid. Vigrid som tidligere har vært en nasjonalistisk organisasjon har for første gang stilt til valg og har fått mange sterke reaksjoner på det, blant annet fra organisasjonen SOS rasisme. På valgdebatten på Drammen vgs hadde til og med en pubertal ungdom tatt mikrofonen ut av hendene på en av de som debatterte og løpt ut i salen å skreket ut akkurat hva han mente om vigrid. MISFORSTÅ MEG RETT; jeg er ikke på noen måte enig i vigrids politikk, ideér eller verdier og jeg synes synd på de som er så trangsynte og jeg synes det er flaut at det finnes sånne mennesker. MEN jeg tror mange glemmer hvor utrolig viktig det er at selv partier som vigrid har muligheten til å ytre sin mening i norge. Det at vigrid får lov å stille til valg og delta i debatter viser oss alle hvor langt demokratiet og ytringsfriheten strekker seg. Jeg er sikker på at alle der ute uansett hva slags parti de tilhører er enige i at folkestyre og muligheten til å si hva man mener UANSETT hva det måtte være, er utrolig viktig, verdifult og nødvendig for å styre et land. Jeg er også glad for at vigrid fikk lov til å stille til valg fordi det minner oss andre på at det finnes mennesker her i denne verden og i dette landet som faktisk mener det vigrid står for. Det er helt sinnsykt, men sant, og det må vi aldri glemme.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Så flink du er :) jeg hørte du hadde gjort en god jobb!!